Na zachodnim krańcu Lewina, zbocza doliny Bystrej spina ponad szosą do Kudowy 117-metrowej długości kamienny wiadukt łukowy o śmiałej konstrukcji, stanowiący najbardziej znany element trasy. Ma on 6 przęseł, o maksymalnej wysokości 25 m nad dnem potoku . Budowano go od jesieni 1903 do października 1904 r., oddano do użytku rok później. Włoscy i chorwaccy robotnicy musieli przemieścić 1500 m3 ziemi, zużyto 500 m3 kamienia. Nosił nazwę Schnelle Viaduct (od nazwy potoku) - gdyż jest to również wiadukt ...
Na zachodnim krańcu Lewina, zbocza doliny Bystrej spina ponad szosą do Kudowy 117-metrowej długości kamienny wiadukt łukowy o śmiałej konstrukcji, stanowiący najbardziej znany element trasy. Ma on 6 przęseł, o maksymalnej wysokości 25 m nad dnem potoku . Budowano go od jesieni 1903 do października 1904 r., oddano do użytku rok później. Włoscy i chorwaccy robotnicy musieli przemieścić 1500 m3 ziemi, zużyto 500 m3 kamienia. Nosił nazwę Schnelle Viaduct (od nazwy potoku) - gdyż jest to również wiadukt nad drogą krajową nr 8. Lewiński most jest typową konstrukcją, jakich wiele powstało na górskich liniach kolejowych Europy – nie wyróżnia się ani rozmiarami, ani zastosowanymi rozwiązaniami. Jest jednak malowniczy, dzięki pięciu potrójnym prześwitom nad filarami kojarzy się z rzymskim akweduktem i jest przykładem efektownej budowli technicznej dobrze komponującej się z górskim krajobrazem. (moose za Szlak Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej)
Pokaż więcej
Pokaż mniej