MENU
Początki budowy kolei w Dusznikach - prace ziemne na przyszłej równi stacyjnej. Pierwsze uderzenie szpadla miało miejsce 28 grudnia 1901 r. W trakcie budowy połączenia Szczytnej z Dusznikami była także potrzeba użycia materiałów wybuchowych (szczególnie w okolicy Polnych Domków). Różnica wysokości względnej pomiędzy stacją w Szczytnej a Dusznikami wynosi 100 metrów. Przy budowie zatrudnionych było ponad 500 osób różnych narodowości, w tym Chorwaci, Włosi, Polacy. Prace budowlane trwały 11 miesięcy. Stacja w Dusznikach powstała na zniwelowanym terenie otrzymując też dojazd od strony Zdroju. 30 listopada 1902 roku na stację wjechał pierwszy, odświętnie przystrojony pociąg .
Skan zdjęcia ze zbiorów p. Ryszarda Grzelakowskiego. Dziękuję za udostępnienie.

Dodał: moose (administrator)° - Data: 2014-01-18 06:52:00 - Odsłon: 7625
grudzień 1901


Stację kolejową w Dusznikach ulokowano na podciętym zboczu góry Karwiec ponad doliną Bystrzycy i w oddaleniu od instalacji uzdrowiskowych - co było wymogiem ówczesnych władz zdroju. Duszniki to obecnie przedostatni posterunek ruchowy na trasie. Z uwagi na fakt że w latach 1902-1905 roku Duszniki były stacją końcową linii z Kłodzka znajdowały się tutaj urządzenia do obrządzania parowozów - tory postojowe, żuraw wodny i wieża ciśnień (ośmiokątna, ceglana, zburzona podobnie jak jedna nastawnia na przełomie lat 60/70) . Trudno jednoznacznie stwierdzić czy znajdowała się tutaj choćby mała lokomotywownia, zwłaszcza że na półce skalnej nie ma zbyt wiele miejsca na jej lokalizację. Na stacji znajdują się dwa perony, które już przed wojną były wyasfaltowane. Peron pierwszy jest częściowo zadaszony drewnianą wiatą - łącznikiem z dworcem. Oprócz dwóch torów głównych znajdował się trzeci tor przelotowy, postojowy i tor boczny do stanowiska obrządzania parowozów - od tego toru odgałęziało się jeszcze żeberko do rampy i magazynu bezpośrednio przy dworcu. Kasa dworcowa nieczynna jest od grudnia 2004 roku. W budynku znajduje się pomieszczenie dyżurnego ruchu (nastawnia DZ), nastawnia DZ1od strony Szczytnej jest zamknięta od 2000 r. i popada w ruinę.

Odcinek Szczytna - Duszniki o długości 6,2 km oddano do użytku 01.12.1902 r.

Więcej na temat dusznickiego dworca można przeczytać tutaj:

  • /foto/361/361444m.jpg
    1902
  • /foto/127/127468m.jpg
    1902 - 1904
  • /foto/4369/4369308m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/4737/4737455m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/5460/5460822m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/360/360465m.jpg
    1903 - 1904
  • /foto/3644/3644268m.jpg
    1904
  • /foto/4369/4369310m.jpg
    1905
  • /foto/283/283734m.jpg
    1909
  • /foto/5551/5551053m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6633/6633891m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4369/4369306m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/4369/4369305m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/66/66556m.jpg
    1930
  • /foto/66/66557m.jpg
    1930
  • /foto/311/311767m.jpg
    1930
  • /foto/311/311768m.jpg
    1930
  • /foto/4369/4369416m.jpg
    1931
  • /foto/4369/4369417m.jpg
    1931
  • /foto/4369/4369347m.jpg
    1938
  • /foto/26/26237m.jpg
    2004
  • /foto/303/303559m.jpg
    2009
  • /foto/303/303562m.jpg
    2009
  • /foto/303/303564m.jpg
    2009
  • /foto/303/303567m.jpg
    2009
  • /foto/397/397378m.jpg
    2011
  • /foto/453/453519m.jpg
    2012
  • /foto/3284/3284458m.jpg
    2012
  • /foto/3867/3867018m.jpg
    2013
  • /foto/3867/3867029m.jpg
    2013
  • /foto/3978/3978750m.jpg
    2013
  • /foto/3978/3978819m.jpg
    2013
  • /foto/3980/3980546m.jpg
    2013
  • /foto/4141/4141580m.jpg
    2013
  • /foto/4141/4141911m.jpg
    2013
  • /foto/4235/4235023m.jpg
    2013
  • /foto/4235/4235049m.jpg
    2013
  • /foto/4702/4702506m.jpg
    2014
  • /foto/5379/5379674m.jpg
    2015
  • /foto/5379/5379682m.jpg
    2015
  • /foto/6614/6614847m.jpg
    2015
  • /foto/6231/6231915m.jpg
    2016
  • /foto/6496/6496650m.jpg
    2017
  • /foto/7754/7754170m.jpg
    2018
  • /foto/7757/7757009m.jpg
    2018

Zbiory prywatne

Poprzednie: Klub Gimnastyczno-Sportowy Polanica Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Duszniki-Zdrój